Ciekawostki

Przed wojną większość dzieci rozpoczynała naukę w domu. Nauczanie domowe było powszechne zarówno w Polsce, jak i w wielu krajach Europy, gdyż kreowało elementy podmiotowości dziecka z samowychowaniem, autokreację i odpowiedzialność za siebie.

Janusz Korczak, którego ominęła edukacja domowa, bo od razu zapisano go do szkół, miał jak najgorsze wspomnienia z tamtych lat. Do końca życia pamiętał, jak wielka niesprawiedliwość i napięcie występowały między dorosłymi i dziećmi. Szkoła stała się dla niego symbolem strachu i przemocy, samotności i bezradności ucznia wobec dominacji nauczyciela – i to już na najwcześniejszym etapie kształcenia. Być może urazy z dzieciństwa wpłynęły na późniejsze metody wychowawcze, które wraz z jego wizjonerską koncepcją praw dziecka, na stałe weszły do kanonu kultury Polski i świata.

Wielu rodziców boi się posłać dziecko do szkoły i najchętniej ominęłoby szkolny obowiązek, widząc w takiej publicznej placówce i przeładowanych klasach zagrożenie. Przypadki, kiedy małe dzieci muszą płacić kolegom ze starszych klas haracze są nagminne, nie mówiąc już o innych aktach przemocy. Bo szkoła, w której uczy się kilkaset dzieci nie jest dobrym modelem. Takie placówki działają jak fabryki – wytwarzają podobne produkty, wyrównując do średniego poziomu. System edukacyjny nie uwzględnia dzieci autystycznych, ani szczególnie zdolnych.

Geniusze wszechczasów, Mozart i Chopin, podstaw muzyki uczyli się w domu. Pierwszym nauczycielem małego Wolfganga Amadeusza był jego ojciec Leopold, a Fryderyka – profesor Wojciech Żywny. W tamtych czasach nie było podstawowych szkół muzycznych. Dziś szkoły muzyczne są wszędzie, ale za to nie ma już genialnych Mozartów i Chopinów.



Kupno podręczników nigdy nie było tak proste! Rodzice dzieci zapisanych do Polskiej Szkoły Internetowej mogą nabyć podręczniki za pośrednictwem naszej strony. Wystarczy wejść w zakładkę Edukacja dzieci za granicą > Podręczniki, po czym wybrać poziom edukacji.
x
ZAPISZ DZIECKO
* E-Mail
* Nazwisko
Telefon
ZAREJESTRUJ